Plačljivo parkiranje v centru Domžal je naslednji korak za dostopnejše in prijaznejše mestno središče občine
Sporočilo za javnost – Domžale, 21. junij 2023
V juniju je Občinski svet Občine Domžale sprejel Odlok o določitvi parkirnin na javnih površinah v občini Domžale v drugem branju, ki določa, da bo v središču občine Domžale vzpostavljenih 142 plačljivih parkirnih mest in 8 uličnih parkomatov. Odlok deli mestno središče v dve coni, »Cona 1«, ki obravnava parkirna mesta na Ljubljanski cesti, Kolodvorski ulici, Ulici Matije Tomca in Masljevi ulici, kjer se bo plačljivo parkiranje uvedlo v letu 2023, ter »Cono 2«, ki jo predstavljajo vsa ostala območja v centru Domžal. V coni 2 se bo začelo z obračunavanjem parkirnine postopoma, oziroma če bi se ob spremljanju tokov mirujočega prometa v bodoče izkazalo, da so tudi ostale parkirne površine preobremenjene in ni zagotovljena zadostna izmenljivost parkirnih prostorov. Mag. Renata Kosec, županja Občine Domžale, je pojasnila: »V »Coni 1«, kjer je največja gostota motornega in mirujočega prometa, uvajamo dva parkirna režima, enega na parkiriščih označenih z modro barvo, ki jih imenujemo modra cona, ter drugega na makadamskem parkirišču ob veleblagovnici Tuš. Odločili smo se tudi za izdajo dovolilnic za stanovalce.«
Občina Domžale je k ureditvi mirujočega prometa v mestnem središču pristopila leta 2019, ko je bila imenovana posebna komisija. Pobuda je bila podana zaradi slabe dosegljivosti oziroma izmenljivosti parkirnih mest. Mag. Renata Kosec, županja, je pojasnila: »V mestnem središču so ključne površine rezervirane za mirujoči promet z namenom, da omogočajo dostop do javnih služb oziroma storitev, npr. do zdravstvenega doma, upravne enote, občine in drugih institucij. Uporabniki omenjenih storitev, obiskovalci, pa danes težko najdejo prosta parkirna mesta.«
Študija ureditve mirujočega prometa v centru Domžal opredelila tri skupine uporabnikov, stanovalce, zaposlene in obiskovalce
Po imenovanju projektne skupine z nalogo ureditve mirujočega prometa v centru občine Domžal, je bila septembra 2021 izdelana raziskava mirujočega prometa z naslovom »Študija ureditve mirujočega prometa v centru Domžal«. V študiji, ki jasno opredeljuje, da je parkiranje na javnih površinah privilegij in ne pravica, so bile kot ključni uporabniki parkirnih površin v centru občine Domžale opredeljene 3 skupine: stanovalke in stanovalci, zaposleni na območju centra ter obiskovalke in obiskovalci.
Analiza podatkov o zasedenosti parkirnih mest je pokazala, da stanovalke in stanovalci koristijo parkirna mesta predvsem pozno popoldan in ponoči, zaposleni v centru uporabljajo parkirišča za daljše parkiranje čez dan, medtem ko obiskovalke in obiskovalci parkirišča v večji meri koristijo do dve uri oziroma največ do štiri ure.
V okviru študije je bilo oblikovanih več predlogov, ki ponujajo različne rešitve, vse pa so bile povezane z uvedbo plačljivega sistema parkiranja v občini Domžale. Mag. Renata Kosec, županja Občine Domžale, je pojasnila: »Odločili smo se za rešitve, ki najmanj posegajo v naše obstoječe navade in za katere pričakujemo, da bodo povečale dostopnost parkirnih mest. Tako uvajamo dva režima plačljivega parkiranja, na modrih conah predvidoma za obiskovalke in obiskovalce ter na makadamskem parkirišču za stanovalke in stanovalce ter zaposlene.«
Predlog za uvedbo sistema plačljivega parkiranja potrdili tudi občanke in občani
Pri pregledu različnih rešitev za ureditev sistema plačljivega parkiranja v Občini Domžale je bil konec aprila oblikovan predlog, ki so ga v anketi, izvedeni takoj po prvomajskih praznikih, potrdili tudi občanke in občani Domžal ter v enaki meri tudi stanovalke in stanovalci centra Domžal. Mag. Renata Kosec je pojasnila: »Anketo smo organizirali tako, da smo lahko spremljali stališča vseh treh skupin, ki jih je opredelila študija. Prebivalke in prebivalce centra Domžal smo identificirali kot krajanke in krajane treh krajevnih skupnosti v centru Domžal, druge pa smo opredelili kot obiskovalke in obiskovalce, ki smo jih ločili na občanke in občane naše občine ter drugih občin.«
Izkazalo se je, da prebivalke in prebivalci drugih občin, ki so uporabniki makadamskega ali asfaltiranega parkirišča ob veleblagovnici Tuš, plačljiv sistem parkiranja podpirajo v manjši meri kot prebivalke in prebivalci centra ter občanke in občani Domžal.
Anketa je bila izvedena na terenu, na omenjenih dveh parkiriščih, z dvostopenjsko izbiro vzorca preko telefona in dopolnjena s spletnim vzorcem, ki je zajel mlajše, po telefonu težje dosegljive socio-demografske skupine. Anketiranih je bilo 228 prebivalk in prebivalcev centra Domžal, 328 občank in občanov ostalih krajevnih skupnosti (skupaj 556 občank in občanov Domžal) ter 92 prebivalk in prebivalcev drugih občin.
Obravnava prvega predloga sistema plačljivega parkiranja na Občinskem svetu prinesla nov razmislek o dovolilnicah
Predlog sistema plačljivega parkiranja v centru Domžal je bil najprej predstavljen vodjem svetniških skupin Občinskega sveta Občine Domžale, nato pa so ga obravnavala še pristojna delovna telesa Občinskega sveta. Na 6. redni seji sveta, maja 2023, so svetnice in svetniki obravnavali in potrdili Odlok o določitvi parkirnin na javnih površinah v občini Domžale v prvi obravnavi.
Pri obravnavi predloga se je postavilo vprašanje porasti motornih vozil na gospodinjstva oziroma ugotovitev, da ima več gospodinjstev dve motorni vozili, kar pomeni, da na zemljiščih ob večstanovanjskih stavbah, ki so bila načrtovana za eno motorno vozilo na stanovanje, ni dovolj prostora za parkiranje stanovalk in stanovalcev. Mag. Renata Kosec je pojasnila: »Naša želja je vzpostaviti sistem, ki bo odgovarjal na potrebe vseh treh skupin iz študije o mirujočem prometu, zato smo se določili, da stanovalkam in stanovalcem v strogem centru omogočimo nakup dovolilnic.«
Predlog sistema plačljivega parkiranja oziroma predlog Odloka o določitvi parkirnin na javnih površinah v občini Domžale za drugo obravnavo predstavljen predsednikom krajevnih skupnosti centra Domžal in članom Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu
Sistem plačljivega parkiranja je bil konec maja predstavljen predstavnicam in predstavnikom krajevnih skupnosti v centru Domžal, v juniju pa še članicam in članom Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu. Jure Kostanjšek, član Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu je opozoril: »Uvedba sistema plačljivega parkiranja bo na ravni občine prinesla pomembno novost, ureditev mirujočega prometa v centru Domžal. Stanovalci centra, ki nimajo zagotovljenih parkirišč in bodo po novem sistemu parkirali z dovolilnicami, pa bodo svoje vozilo parkirali malo dlje od doma, kot so bili vajeni do sedaj – pa še vedno znotraj sprejemljive peš razdalje, ki znaša med 300 in 500 m.«
Na obeh srečanjih je bilo postavljenih več vprašanj, v zvezi z razlikovanjem dovoljenih ur za parkiranje oziroma zakaj dva parkirna režima in v zvezi z asfaltiranim plačljivim parkiriščem ob veleblagovnici Tuš. Mag. Renata Kosec je pojasnila: »Asfaltirano parkirišče ob veleblagovnici Tuš je v zasebni lasti in zato njihov režim parkiranja ni povezan z občinskim in je drugačen.« Ob tem je pojasnila, da se z lastnikom pogovarjajo o možnostih prostega dostopa do Športne dvorane Domžale.
Sistem plačljivega parkiranja v Občini Domžale
V Občini Domžale se uvaja sistem plačljivega parkiranja na Ljubljanski cesti, Kolodvorski ulici, Ulici Matije Tomca in Masljevi ulici. Parkiranje bo plačljivo vsak dan med 7.00 in 17.00 uro, razen ob sobotah, nedeljah in praznikih.
Na območju sistema plačljivega parkiranja se uvajata dva parkirna režima, prvi režim na t. i. modri coni in drugi režim na makadamskem parkirišču ob veleblagovnici TUŠ, kjer bo del parkirišča namenjen parkiranju stanovalk in stanovalcev z dovolilnicami, del parkirišča pa bo zaprt z zapornico in se bo obračunal po urah.
Strošek parkiranja na modri coni bo 0,60 evrov na uro. Parkiranje na makadamskem parkirišču bo prvo uro brezplačno, vsaka naslednja ura pa 0,50 evra.
S plačevanjem parkirnine se bo začelo, ko bo nameščena prometna signalizacija, postavljeni parkirni avtomati in vzpostavljena tehnična oprema za podporo, ki bo jasno sporočala vrsto in način parkiranja, dovoljeni čas parkiranja, obvezno plačilo parkirnine in njeno višino. Na Občini Domžale ocenjujejo, da bo sistem plačljivega parkiranja vzpostavljen jeseni 2023.
Režim plačljivega parkiranja na modrih conah
Modre cone so parkirišča, ki so oziroma bodo označena z modro barvo. Organizirane so oziroma bodo po celotnem območju centra Domžal, blizu javnih služb oziroma javnih storitev, npr. zdravstvenega doma, upravne enote in drugih institucij. Strošek parkiranja bo 0,60 evrov na uro.
Sistem plačljivega parkiranja na modrih conah ponuja rešitev za kratkotrajno parkiranje in se tako prilagaja potrebam obiskovalk in obiskovalcev, ki parkirišča v večji meri koristijo do dve uri oziroma največ do štiri ure. Jure Kostanjšek, član Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, je na seji izpostavil: »Cilj uvedbe plačljivega parkiranja je po eni strani povečati »obrat« parkirnih mest, po drugi strani pa vzpostaviti red, da bodo motorna vozila parkirana le na označenih parkirnih mestih – ne pa tudi na pločnikih ali zelenicah.«
Režim plačljivega parkiranja na makadamskem parkirišču
Sistem plačljivega parkiranja na makadamskem parkirišču ponuja rešitev za dolgotrajno parkiranje in se tako prilagaja potrebam stanovalk in stanovalcev ter zaposlenim v centru Domžal. Robert Piščanc, predsednik Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, je pojasnil: »Nova parkirna politika občine Domžale se z uvedbo plačljivega sistema parkiranja dotika tako pretočnosti prometa kot urejanju mirujočega prometa. Predlagan in potrjen sistem je potrebno sedaj uveljaviti v praksi.« Opozoril je tudi, da se lahko, če obstoječi sistem ne bo prinesel želenih rezultatov, tudi spremeni oziroma dopolni z novimi rešitvami oziroma režimi.
Režim plačljivega parkiranja na makadamskem parkirišču z dovolilnicami
Za stanovalke in stanovalce mestnega središča, ki nimajo zagotovljenih parkirnih mest v okviru zemljišč ob večstanovanjskih stavbah, bo občina rezervirala del makadamskega parkirišča ob veleblagovnici Tuš, kjer bo dostop mogoč le z dovolilnicami. Na občini predvidevajo, da bo letni strošek za nakup dovolilnice do 50 evrov.
Dovolilnice za parkiranje na makadamskem parkirišču ob veleblagovnici Tuš bodo izdane občankam in občanom, ki imajo stalno prebivališče na območju »Cone 1«. Število izdanih dovolilnic bo omejeno, zato dovolilnice ne bodo omogočale rezervacije določenega parkirnega mesta, ampak bodo predstavljale možnost parkiranja na posebej rezerviranem območju makadamskega parkirišča brez dodatnega plačila parkirnine. Županja je o tem povedala: »Pričakujemo, da bo izdanih približno 150 dovolilnic.«
Vsebina obrazca za vloge, postopek izdaje dovolilnic, obrazec dovolilnice ter območje, kjer bo možno parkiranje z dovolilnico, bodo določeni do uvedbe sistema, predvidoma jeseni oziroma do konca leta 2023.
Režim plačljivega parkiranja na makadamskem parkirišču za zapornico (brez dovolilnice)
Parkiranje na makadamskem parkirišču bo mogoče na posebej urejenem in označenem prostoru za zapornico. Parkiranje bo prvo uro brezplačno, vsaka naslednja ura pa 0,50 evra. Parkiranje na makadamskem parkirišču za zapornico (brez dovolilnice) ponuja rešitev za vse, ki se bodo odločili za dolgotrajno parkiranje v centru Domžal.
Mag. Renata Kosec je pojasnila: »Ocenjujemo, da se bodo za dolgotrajno parkiranje v centru Domžal odločali predvsem zaposleni v centru Domžal. V prihodnosti si bomo prizadevali za boljšo dostopnost do centra Domžal, tako s postavitvijo Centra trajnostne mobilnosti, ki bo ponujal izposojo koles in skirojev na različnih lokacijah v občini, kot z vzpostavitvijo medkrajevnih kolesarskih povezav in večjo frekvenco linij javnega prevoza znotraj občine.« S tem želijo vsem občankam in občanom, ki so hkrati zaposleni v centru Domžal ali uporabljajo javni prevoz iz centra Domžal, ponuditi priložnost za trajnostno mobilnost. Na občini ocenjujejo, da se bo z vzpostavitvijo Centra trajne mobilnosti, organizacijo novih navad, vzporedno z zmanjševanjem motornega prometa v centru Domžal, zmanjševala tudi potreba po dolgotrajnem parkiranju v centru ali v neposredni bližini centra Domžal.
Sistem plačljivega parkiranja je usmerjen v večjo dostopnost do parkirnih mest in ureditev mirujočega prometa v centru Domžal. Na Občini Domžale pa so že napovedali, da v primeru, da bodo ob spremljanju tokov mirujočega prometa zasledili, da so ostale parkirne površine v centu Domžal preobremenjene in ni zagotovljena zadostna izmenljivost parkirnih prostorov, razmislili o plačljivem parkiranju tudi na drugih območjih oziroma organizirali dolgotrajno parkiranje na posebnih površinah izven mestnega središča oziroma centra Domžal.
Občina Domžale
Foto: Jure Gubanc